Cum să scoți bani frumoși dintr-o cultură de șofran

May 19th, 2021
Evenimentele din ultimii ani au arătat cât de importantă este independența financiară și au subliniat oportunitatea inițiativelor antreprenoriale, atât la nivel de microîntreprinderi, cât și de IMM-uri, ferme agricole și zootehnice. Dintre toate domeniile de activitate, agricultura a cunoscut cea mai mare dezvoltare, pentru că oferă șansa unor afaceri sustenabile și profitabile pe termen lung.
Iată o sugestie de business în domeniul agro la care, poate, nu te-ai gândit: cultura de șofran, cel mai scump condiment din lume, al cărui preț variază între 8000 și 13000 euro pe kilogram. Din această cauză, poartă numele de aur roșu al gastronomiei, fiind vedeta marilor restaurante ale lumii. Cel mai mare producător de șofran este Iranul, urmat, la mare distanță, de Maroc, Grecia și statul indian Kashmir.

Cum realizezi o cultură de șofran


Șofranul este o plantă mediteraneană din familia iridaceaelor, din care se extrag mai multe componente valoroase: condimentul șofran, uleiuri aromatice și substanțe cu diverse utilizări în medicină și gastronomie. Trebuie un pic de atenție și multă răbdare să realizezi o cultură de șofran profitabilă.

Alege terenul pentru cultura de șofran


Primul pas este alegerea unui teren adecvat, care trebuie să aibă un sol argilos–calcaros, într-o zonă însorită, fără umiditate în exces. Prezența soarelui este o condiție esențială pentru succesul unei culturi de șofran, așa că, găsirea locului potrivit reprezintă startul spre reușită.

Identifică finanțarea potrivită pentru cultura de șofran


Dacă nu ai în proprietate un astfel de teren, află ce tip de credit ți se potrivește și achiziționează o suprafață de minim jumătate de hectar, pentru început. Va trebui să-ți pui la punct foarte bine planul de afaceri, pentru că, în primul an, nu vei avea profit, așa că, trebuie să ai răbdare și voință. Rezultatele îți vor răsplăti tenacitatea.

Prețul pe gramul de șofran pur, natural, depășește frecvent 20 de euro pe piețele externe. În România, nu este atât de cunoscut, așa că, prețurile sunt mai mici, dar, tendința este de creștere. Se comercializează și bulbii de șofran, care sunt plantați și din care se obțin în 3-4 ani cantități însemnate (dintr-un singură bucată se ajunge la o duzină de bulbi).

Cultivă profesionist terenul cu șofran


Marea încercare constă în cultivarea șofranului la nivel profesionist. Este o afacere bună pentru agricultori, deoarece, are ciclul de sădire, cultivare și valorificare diferit de al celorlalte plante de la noi din țară. Prin urmare, este considerat o cultură complementară care merge în tandem cu păioasele.

Poți găsi ușor oameni pentru cules, întrucât celelalte recolte deja sunt strânse de pe câmp, atunci când vine vremea șofranului. Încearcă să accesezi cele mai bune credite pentru agricultură, ca să-ți asiguri finanțarea pentru demararea afacerii și cheltuielile operaționale.

Achiziționează bulbi de Crocus sativus, care seamănă cu niște căței de usturoi, şi plantează-i la sfârșitul verii, de pe la jumătatea lunii august, până la final de septembrie. Este important să-i sădești în șiruri ordonate, cu distanță de 10-15 cm între ele, și să le asiguri irigare constantă cu debit mediu, ca să nu putrezească bulbii din cauza apei în exces.

Nu se recomandă stropirea, pentru că șofranul este un soi destul de rezistent. Preferabil este să realizezi culturi ecologice, pentru că sunt mai bine cotate pe piață. Vei obține, în 2-3 săptămâni de la sădire, niște plante micuțe, cu frunze lungi și subțiri, care fac flori superbe, cu nuanțe incredibile, de la lila până la mov, violet și purpuriu. Aceste inflorescențe spectaculoase apar o singură dată pe an și rezistă cel mult două săptămâni.

Marea provocare a unei culturi de șofran este recoltarea. Aceasta trebuie realizată înainte de răsărit, printre boabele de rouă, pentru ca florile să fie încă închise și să fie mai ușor de cules. Operațiune se face doar manual, așa că, vei avea nevoie de ajutoare și trebuie să ai în vedere angajarea a cel puțin cinci persoane.

După culegerea florilor se extrag firicelele de șofran din interiorul acestora. Procedeul este migălos, se realizează tot manual și necesită multă răbdare. Fiecare floare are 3 filamente roșiatice, de doar 2 mg fiecare. Ca să obții 1 (un) kilogram de șofran trebuie să culegi aproape 200.000 de flori, iar cele 600.000 de firicele au nevoie de uscare în cuptoare speciale cu ventilație, pentru că au, inițial, un conținut apos.

Șofranul în formă de pulbere, așa cum îl știm din magazine, este rezultatul acestor operațiuni care necesită timp și răbdare, de aceea, prețul acestui condiment este unul pe măsură.

Cum să faci profit din cultura de șofran


Prețul ridicat al șofranului reprezintă un punct de atracție pentru cei care încep o afacere în acest domeniu. Din cauză că au apărut multe produse contrafăcute, un comerciant serios trebuie să aibă unul dintre standardele de calitate ale șofranului pur ISO 3632-1:2011 și ISO 3632-2:2010. După ce ai obținut această certificare poți să valorifici șofranul astfel:

Comercializează șofran


Sofran
Cel mai simplu este să vinzi pulberea de șofran sectoarelor care utilizează acest produs pe post de condiment (restaurante, producători de alimente eco, retaileri) sau ca ingredient pentru tratamente naturiste (șofranul protejează vederea, are proprietăți anticancerigene și efect tonic asupra inimii și favorizează scăderea colesterolului).
Vei obține prețuri bune pentru un șofran de calitate, deoarece, piața a fost inundată de produse falsificate, care conțin pulbere de șofran în amestec cu alte condimente sau praf de calitate inferioară, obținut din filamente uscate insuficient, ca să cântărească mai mult.

Deschide un magazin online cu produse din șofran


Dacă ai resursele necesare, o opțiune bună este să deschizi un magazin online cu produse realizate pe bază de șofran. Cele mai căutate sunt cremele de întreținere corporală și rejuvenare, săpunurile naturale și uleiurile esențiale. Vei avea nevoie de un site performant pe care să realizezi vânzările online, așa că, interesează-te despre cele mai avantajoase credite pentru ecommerce . Apoi, creează o platformă multifuncțională, care să-ți permită lansarea rapidă în mediul extrem de concurențial din lumea virtuală.

Poziționarea adecvată și o strategie curajoasă de marketing îți vor asigura succesul, pentru că șofranul este condimentul cel mai bogat în antioxidanți. De aceea, este un aliat puternic în lupta împotriva îmbătrânirii cutanate, diminuând efectele negative ale stresului și radiațiilor ultraviolete asupra pielii.

Studiază cu atenție particularitățile pe care le are o cultură de șofran și încearcă un business în acest domeniu care se află în plină afirmare, pentru că se bazează pe un produs unic, utilizat în diverse domenii, de la gastronomie la farmacie, de la terapii naturiste la cosmetică.

Sursa foto: freepik.com, piqsels.com, freepik.com